Relationspædagogik​

Vi er af den opfattelse at megen udvikling sker via relationer med den unge. Vi finder det derfor vigtigt, at vores medarbejdere har fokus på værdien at kunne arbejde med, og indgå i, en ligeværdig relation med vores unge.

”Ved en ligeværdig relation tillægges begge parter synspunkter, følelser, oplevelser og selvforståelse samme værdi”

Det er derfor vigtigt, at vi ser den unge som et ligeværdigt menneske. Vi er bevidste om, at man som medarbejder ikke er ligestillet med den unge, men at man påtager sig rollen som deres vejviser.

I relationsarbejdet møder vores unge, medarbejdere der er autentiske og empatiske, og oprigtigt ønsker at involvere sig i deres liv. Som medarbejder påtager man sig det ansvar det vil sige, at opdrage et ungt menneske. Her er det vigtigt at vores unge bliver konfronteret med egen adfærd og løbende guides og vejledes mod positiv udvikling. Man skal være bevidst om vigtigheden i at være der for de unge i de svære perioder, der kan opstå i deres liv.

Kanonen følger en række principper som man som medarbejder skal tage højde for i opbygningen af relationer mellem voksen og ung.

Relationspædagogiske principper

  • Vis positive følelser – vis du er glad for den unge.
  • En spejling giver selvværd – jeg betyder noget, har værdi for den voksne, der er sammen med mig.
  • Juster dig selv i forhold til den ung, og følg dets udspil og initiativ.
  • Accept af den unge, grundlæggende erkendelser af ”du er ok”.
  • Tal med den unge om de ting, den unge er optaget af, og prøv at holde en samtale i gang.
  • Anerkendelse af den unge som et selvstændigt individ med intentioner og vilje. Den voksnes udspil, at ville den unge noget, er en anerkendelse af den unges verden som værende vigtig.
  • Giv ros og anerkendelse for det som den unge klarer at gøre. Dette giver den unge selvtillid – tillid til egne evner.
  • Gør den unge opmærksom på hvad det kan præstere – en oplevelse af accept, og af at være kompetent.
  • Hjælp den unge til at samle sin opmærksomhed, sådan at I har fælles oplevelser af ting i omgivelserne.
  • Fælles opmærksomhed som forudsætning for intention i samspillet – forudsætning for at den voksne kan formidle erfaring, såvel som forudsætning for læring.
  • Den unge får erfaring med at dele, udveksle tanker og følelser, og samarbejde.
  • Giv mening til den unges oplevelse af omverdenen ved at beskrive det i oplever sammen, og ved at vise følelser og entusiasme.
  • Følelser giver vores erfaringer mening på godt og ondt, og støtter hukommelsen.
  • Uddyb og giv forklaring, når du oplever noget sammen med den unge
  • Erfaringsberigelse og formidling, støtter den unge i relation til sin omverden – gør den unge nysgerrig, motivere den unge til at se nye sammenhænge, til at lære.
  • Hjælper den unge med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde, ved at lede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.
  • Dette hjælper den unge på længere sigt med at problemløse. At forholde sig til en situation og opgave – lægge en strategi og kunne handle der ud fra.

Herfra bliver ingen smidt ud

Vi modtager en lang række forskellige børn og unge og det er en af vores kerneværdier, at vi har plads til alle.

Trygge rammer i dejlige omgivelser

Børne- og ungehjemmet er beliggende i det skønne Hinnerup, og her er plads til 30 unge i alderen 10 til 25 år.

Godt samarbejde med kommunerne

​​På børne- og ungehjemmet Kanonen vægter vi et godt samarbejde med kommunerne meget højt.

- Michelle Kaus, 18 år

Michelle blev anbragt frivilligt ved Fonden Kanonen med massive adfærdsproblematikker kombineret med misbrug. Nu, efter anbringelse i en af Kanonens afdelinger med efterfølgende efterværn, har Michelle færdiggjort 9. klasse og er godt i gang med sin videre uddannelse og drøm om at blive kok.

- Philip Damkær Mouritsen, 24 år

Blev anbragt på kostskole som 11 årig og her startede et liv på institutioner. Han udviklede et hashmisbrug og tabte greb om skolen og om sig selv. Kommunen placerede ham til sidst på Kanonen. Og som Philip siger: "Jeg var ikke altid enig med Kanonen, men rammerne var gode for mig". Nu er Philip far, IT-uddannet, har startet sin egen virksomhed og er tæt på drømmen om en gård, hvor ham og hans gode ven begge skal bo med deres familier.

- Nanna Bengtson, 22 år

Nanna levede på gaden - et liv med vold og misbrug. Nanna blev smidt ud af flere skoler og troede ikke på, at hun ville runde de 20 år. Efter fire år hos Fonden Kanonen har Nanna færdiggjort 10. klasse, læser nu HF og har været udvekslingsstudent i England. Nanna er i dag medicinfri, har tabt 60 kg og jagter sin drøm om at blive socialrådgiver eller pædagog. For som Nanna siger: "Jeg vil gerne arbejde med mennesker - jeg synes, at jeg har fået så meget at give af"

Kontakt Kanonen

Har du spørgsmål vedrørende​ forløbet på børne- og ungehjemmet eller ønsker du at få uddybet vores fremgangsmåder?​

Ring på telefon 87 61 01 98 eller skriv til os via formularen.​

Vi besvarer gerne dine spørgsmål, og vender tilbage til dig med et svar, så hurtigt som muligt.

Henvend dig via formularen

Vi besvarer henvendelser hurtigst muligt.
​Felter markeret med * skal udfyldes.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt